کفش طبی و علت استفاده آن

کفش طبی و علت استفاده آن

کفش یکی از پوشش هایی است که در نوبه خود محیط مصرف گوناگون دارد. بنابراین هر یک از شرایط زیست محیطی، کفش مخصوص خود را دارد.

مثلاً کفش ایمنی، در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی و عمرانی کاربرد دارد. که در این میان کفش ایمنی نیز، در انواع مختلف سر پنجه فولادی و سرپنجه کامپوزیت، کفش نسوز آتش نشانی ها، کفش نسوز کارخانه ذوب و کفش کوهنوردی و… تولید می شود.

این محصولات را می توانیم با استفاده از زیره های مخصوص و با استفاده از کفی داخلی کاملا طبی، که از طراحی خاصی برخوردار می باشد به صورت کفش طبی به دست مصرف کننده برسانیم. با توجه به پیشرفت تکنولوژی تولید، کفش های ایمنی امروزی، در پای کاربران حس آرامش و راحتی را القا می کنند. اما باز به صورت کلی، کفش های طبی و کفش های ایمنی دارای اصول هایی هستند. که اگر تمامی معیارها را در نظر بگیریم، نمی توان از کفش کار توقع داشت که به صورت کامل طبی باشد.

بعضی از محیط های کاری نیز وجود دارد که می‌توانیم در آن، از کفش طبی استفاده کنیم که در ادامه به کفش طبی و علت استفاده آن می پردازیم.

کفش طبی اداری و علت استفاده آن

 این نوع کفش کاملا از اصول ایمنی کارگاهی خارج می شود. و تعریف مخصوص خود را دارد. مثلاً کفش طبی درکارهای سنگین و حمل و نقل قطعات، یا فشار زیاد دوام ندارد. و در صورت استفاده در محیط های کارگاهی، حتماً به فردی که از آن استفاده می کند آسیب خواهد رساند.

ولی برای کارهای اداری بهترین گزینه می باشد. همچنین از لحاظ سلامت بدن و اصول بهداشتی توسط پزشکان توصیه می شود. استفاده از کفش طبی اداری برای افرادی که بیشتر سرپا و یا پیاده روی دارند عالی است. و به پای فرد و زانو فشار وارد نمی شود. طراحی شکل زیره و رعایت کامل اصول پزشکی و نرمی جنس زیره و نوع ارتفاع پاشنه و همچنین استفاده از مواد مخصوص در تولید این کفش، باعث می شود این نوع کفش با نام کفش طبی در پای کاربران قرار گیرد.

متریال کفش طبی و علت استفاده آن و تولید به روش دستی

در ادامه به کفش طبی و علت استفاده آن می پردازیم. اما قبل از آن به متریال کفش طبی میپردازیم. برای تولید این کفش از چرم طبیعی با کیفیت در قسمت رویه و از چرم اشبالت در قسمت داخلی به عنوان آستراستفاده می‌شود. در این میان، چرم طبیعی که از پوست گوساله یا گوسفند به دست می آید، چه از لحاظ نرمی و چه از لحاظ کیفیت، نسبت به پوست گاوی بهتر می باشد.


مراحل ساخت کفش طبی

مراحل ساخت کفش طبی در کارخانه به این صورت می باشد. که ابتدا برای دوخت پستا یا همان رویه کفش، چرم را در اندازه های معین، توسط سیستم برش پرسی، در قطعه‌های چند تکه بعد از عبور از مراحلی مانند لب برش, لب تاکن (که به اندازه حدود ۳ میلیمتری کناره ی چرم برش می خورد، قطعه هایی از کناره های چرم که نیاز به اتصال با دیگر اجزا می باشد به روی پشت چرم لب تا می‌کنند.) و در اختیار استادکار کاربری قرار می دهند.

استاد کاربری

در این مرحله استاد این کار، تکه ها را به هم وصل می کند. که البته اول با چسب کفاشی به هم اتصال می دهد. و دوباره بعد از چکش کاری  به زیر چرخ دوز می رود و دوخت صورت می‌گیرد.

آستر دوز

آستر کفش از چرم اشبالت طبیعی و یا مصنوعی می باشد. که در این مرحله در قسمت لایه داخلی و یا همان پشت چرم، عملیات آستردوزی انجام می شود و بعد از تمیز کاری نخ های اضافی، به استاد کار با سمت پیشکار انتقال می یابد.

استادکار, پیشکار

در این مرحله رویه، وارد قالب بندی می شود. و رویه نهایی، به قالب کفش توسط انبرهای مخصوص کفاشی کشیده می شود. در اثر فشار زیاد رویه را کاملاً صاف می‌کنند. و با میخ مخصوص در تن قالب سفت می نمایند تا آماده زیره کشی شود.

قالب جا زن

در این قسمت استادکار، چرم یا همان رویه کفش متصل به قالب را، دوباره از میخ ها و از تن قالب جدا می‌کند. و دوباره رویه کفش، در همان قالب ها بدون فشار زیاد جانمایی می شود. تا به آماده مرحله اتصال زیره شود.

زیره کشی در کفش طبی و علت استفاده آن

در این مرحله استاد زیره کش بعد از قالب بندی، زیره را به رویه ی  آماده اتصال می دهد. و با ابزاری با نام سمباده، دور زیره کفش را صاف می نماید. سپس وارد مرحله مارک زنی در کف کفش وبسته بندی می شود.

تمامی این کارها توسط فرد انجام می گیرد که در نهایت یک کفش دست دوز تولید می شود.

 روش تولید کفش طبی کارخانه ای

 در این نوع روش تمامی کارهای دستی توسط دستگاه های اتوماتیک صورت می گیرد. و بعد از اینکه رویه کفش آماده شد، وارد عملیات نصب زیره طبی می‌شود.

  زیره PU طبی

این زیره از پلی اورتان می باشد و بسیار سبک و عایق حرارت می باشد. در کنار این مزایا ضد آب و ضد لغزش نیز هست و به علت نرمی بالا، درتولید کفش های طبی بیشترین کاربرد را دارد. این زیره فشاری را که در اثر وزن از سطح زمین وارد می شود، به پا و کمر انتقال نمی دهد و کاملاً از طرف پزشکان نیز مورد تایید می باشد.

 اتصال رویه کفش به زیره طبی

 در این سیستم تولید، بعد از تکمیل تکه های برش خورده که رویه چرم را تشکیل می دهد، زیره کفش به رویه کفش به دو روش تزریق مستقیم زیره یا پرس زیره اتصال می یابد.

 توصیه های پزشکی در کفش طبی

از آنجایی که کفش نامناسب باعث مشکلاتی اعم از پا درد، زانو درد، کمر درد و دیسک کمر می شود. و حتی خار پاشنه نیز به وجود می آورد. پزشکان استفاده از کفش طبی را برای افرادی که با این مشکلات به سر می برند توصیه می کنند.

استفاده از کفش طبی، خود نیز یکی از درمان های مهم دیسک کمر می باشد و استفاده از این نوع کفش باعث کاهش مقدارمصرف داروهای مسکن در فرد می شود. به طورکلی از آنجایی که پای در اندام  انسان به قلب دوم معروف می باشد. بهتر است با این قلب به ملایمت و مهربانی و با سلامت برخورد کرد.

و در این میان شرکت ثقال مارکت با در نظر گرفتن شرایط جامعه و وضعیت مالی همه افراد سعی بر این دارد که با استفاده از ارائه معلومات کافی در این زمینه و رعایت اصول بهداشتی، پزشکی و ایمنی در تولید کفش ها برای حفظ سلامت همه عزیزان محصولی را ارائه کند که در جان مردم  تاثیر مثبت داشته باشد. به آخر مقاله ی کفش طبی و علت استفاده آن رسیدیم و امید واریم این مقاله مفید واقع شود.

نوشتهٔ پیشین
رازهای پنهان تولید دسته بیل
نوشتهٔ بعدی
الیاف آرامید، از جلیقه ضد گلوله تا نخ دوزی هوبارت

محصولات پیشنهادی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.