بهترین شرکت های ارائه دهنده اینترنت و تفاوت اینترنت مخابرات با اینترنت شرکتهای خصوصی
مخابرات اولین شرکت و اپراتور دولتی که اینترنت خانگی را در دسترس مردم قرار داد. در ایران مخابرات عهدهدار تامین اینترنت کل کشور میباشد. در کنار این، مجموعه شرکتهای خصوصی نیز به ارائه خدمات اینترنتی میپردازند.
طبق آمارها و بررسیها و نظرات کاربران در سایت ۱۹۵ که زیر نظر وزارت ارتباطات است. همچنین تجربههای شخصی، سرعت اینترنتی که مخابرات در دسترس مشترکان خود قرار میدهد نسبت به اینترنت شرکتهای خصوصی پهنای باند کمتری دارد. اینترنتی که شرکتهای خصوصی ارائه میدهند پرسرعتترند و پهنای باند بهتر و قطعی کمتری دارند. علت کمی سرعت مخابرات به علت تعداد زیاد مشترکینی است که از این اینترنت استفاده میکنند. ولی کاربران اینترنتهای شرکتهای خصوصی کمتر هستند. به همین علت افت سرعت در آنها وجود ندارد. اما شرکتهای خصوصی هزینه بیشتری را برای ارائه خدمات اینترنتی خود از مشترکین دریافت میکنند. در حالی که مخابرات پایینترین قیمتها را ارائه میدهد و این دلیل استفاده گسترده از اینترنت مخابرات است.
وظایف شرکت ها
جامعه امروزی به گونهای است که درهرصورت همه افرادمجبور به استفاده از اینترنت هستند.ارائه خدمات باکیفیت بالا و درسریعترین حالت ازوظایفی است که شرکتهای ارائه دهنده همیشه باید آن را رعایت کنند. این شرکتها موظف هستند تمامی اطلاعات اعم از سرعت اینترنت، حجم، نوع شبکه را به صورت درست و دقیق در سایتهای خود درج نماید. و در هنگام خدمات رسانی نیز مطابق با اطلاعات اینترنت را ارائه دهند. اما گاهاً مشترکین شکایتهایی مبنی بر کندی سرعت، اتمام حجم قبل از زمان دقیق و … را مطرح میکنند.
شرکت ها و مجموعه های اراِئه دهنده اینترنت
طبق اعلام سازمان وزارت ارتباطات رتبهبندی بهترین شرکت های ارائه دهنده اینترنت به شرح زیر میباشد. نظرسنجیهای این رتبهبندی در برخی مناطق تهران انجام گردیده است. این رتبه بندی در زمینه کاربران تجاری، بازی، تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وب گردی میباشد.
- آسیاتک
- پیشگامان
- شاتل
- صبانت
- حلماگستر
- مخابرات ایران
- فن اوا
- پارس آنلاین
- های وب
- رهام داتک
وضعیت و سرعت اینترنت آسیاتک در تمامی زمینهها (استفاده کاربران تجاری، بازی و گیمینگ، تماسهای اینترنتی، دانلود با حجم بالا و وب گردی) در رتبه ۱ قرار دارد. و بیشترین میزان رضایت اینترنت آسیاتک را شامل میشود. به طور کلی بهترین پیشنهاد برای خرید اینترنت آسیاتک میباشد.
رتبه بعدی متعلق به اینترنت پیشگامان است. که در تمامی زمینهها به جز دانلود حجیم که در جایگاه سوم است. در رتبه دوم قرار دارد. و رضایت کاربران را به خود جلب کرده است.
اینترنت شاتل از نظر کاربران تجاری جایگاه سوم را کسب میکند. اما از نظر سرعت در بازی اینترنتی تماس دانلود و وب گردی در رتبه چهارم قرار میگیرد.
صبانت از شرکتهای ارائه دهنده دیگری است که جایگاه خوبی در رتبهبندیهای نظرسنجی کسب میکند. در مقایسه استفاده کاربران از این اپراتور رتبه ۴ را به خود اختصاص میدهد. در بازی و تماس رتبه خوب و جایگاه سوم قرار دارد. اما در دانلود فایلهایی با حجم زیاد عملکرد خوبی ندارد در رتبه ۶ قرار میگیرد. و از نظر سرعت وب گردی در رتبه ۵ قرار دارد. و متوسط عمل میکند.
حلما گستر نیز عملکرد قابل توجهی در ارائه اینترنت دارد. کاربران تجاری این شرکت را در رتبه ۵ قرار میدهند و در بازی و تماس اینترنتی نیز در رتبه ۵ قرار دارد. اما در دانلودهای حجیم عملکرد بسیاری خوبی را از خود نشان داده و در رتبه دوم قرار میگیرد. از نظر سرعت وب گردی متوسط و جایگاه سوم را به خود اختصاص میدهد به طور کلی وضعیت خوبی دارد.
مخابرات در این نظرسنجیها وضعیت متوسطی دارد و کیفیت اینترنتی که در دسترس عموم قرار میدهد در حد وسط است. مشترکین نیز مخابرات را در رتبه ۶ قرار میدهند و تنها در دانلود حجیم با یک پله صعود در جایگاه پنجم میایستد.
شرکت ارائه دهنده اینترنت فن اوا در تمامی زمینهها در رتبه ۷ قرار میگیرد و وضعیت متوسط رو به ضعیف دارد.
پارس آنلاین هشتمین شرکت ارائه دهنده اینترنتی که در این زمینهها رتبه ۸ و در زمینه دانلود حجیم رتبه ۹ را کسب میکند در حالت کلی عملکرد نسبتا ضعیفی دارد.
های وب از آخرین شرکتهای اینترنتی و جایگاه ۹ از نظر کاربران تجاری گروه بازی، تماس و رتبه آخر در دانلود و وب گردی را کسب میکند.
روهام داتک نیز وضعیت خوبی ندارد و اینترنت با شرایط ضعیفی را به کاربران خود ارائه میدهد به همین علت در گروه کاربران تجاری، گروه بازی و تماس اینترنتی رتبه ۱۰ و دانلود حجیم رتبه۷ و وبگردی رتبه ۹رابه خوداختصاص میدهد.
مقایسه شکایت از کیفیت سرویس اپراتورها
بیشترین شکایت درباره کیفیت سرویس ده ی اپراتورها یعنی عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه شده مربوط به مخابرات میباشد و به ترتیب پارس آنلاین، آسیاتک، شاتل، پیشگامان، های وب، صبانت، حلماگستر، فن آوا، رهام داتک، در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
در پشتیبانی و ارائه خدمات با موضوع عدم جمع آوری سرویس نیز با مقدار شاخص ۲۸ بیشترین شکایات از مخابرات و آسیاتک صورت میگیرد. و پیشگامان با مقدار شاخص ۱۸ در جایگاه بعدی قرار دارد.
شکایت به خاطر مشکلات مالی و تعرفه نیز زیاد صورت میگیرد. این در حالی است که مقدار اینترنتی را که مصرف نمیکنند هزینه آن همچنان محاسبه میشود مخابرات، شاتل و پارس آنلاین در این زمینه بیشترین شکایت را دارند.
در ادامه بهترین شرکت های ارائه دهنده اینترنت از نظر پوشش دهی را بررسی میکنیم.
مقایسه وضعیت پوشش اپراتور سیم کارت
ازنظر پوشش اپراتورهای رایتل، ایرانسل و همراه در رقابت نزدیکی هستند و در حد خوبی میتوانند پوشش دهند رایتل مقداری از ایرانسل و همراه شدت سیگنال بهتری دارد.
اپراتور همراه اول درزمینههای مختلف کاربری تجاری، بازی، تماس، دانلود و وبگردی در رتبه اول قرار میگیرد و از وضعیت متوسطی برخورداراست.
ایرانسل در رتبه دوم نظرسنجیها کسب میکند. و در زمینه کاربران تجاری، بازی، تماس، دانلود عملکرد متوسط و در زمینه وب گردی عملکرد ضعیفی را از خود نشان میدهد .
رایتل در مقایسه با همراه اول و ایرانسل عملکرد ضعیفی در این زمینههای مذکور دارد و در رتبه آخر دستهبندی قرار میگیرد.
شکایت از اپراتورها
بیشترین شکایت های مربوط به اپراتور همراه اول میباشد. که کیفیت سرویس های خود را تضمین نمی کند. با این سیمکارت اینترنت نسل سه و چهار انتن دهی ضعیفی دارد و تعرفه ان نیز بالا و حجم اینترنت زود تمام میشود. شکایت از ایرانسل نسبت به همراه اول در این زمینه ها کمتر است. و عملکرد متوسطی را از خود نشان میدهد. و رایتل رضایت کاربران را به خود بیشتر از اپراتورهای دیگر جلب میکند و شکایت کمتری از آن دو دارد.
مقایسه اینترنتهای بی سیم ( بهترین شرکت های ارائه دهنده اینترنت )
مبین نت و ایرانسل ارائه دهنده اینترنتهای بی سیم درایران هستند.
مبین نت از نظر کیفیت اینترنت بهتری را به کاربران خود ارائه میدهد. و ایرانسل نسبت به آن عملکرد ضعیفی دارد ولی در حالت کلی خیلی نزدیک به هم هستند. ولی بیشترین شکایات مربوط به ایرانسل میباشد.
این مقاله در دهم اسفند ۱۴۰۲ نوشته شده است جهت اطلاع از اخرین بهبود ها و کیفیت های اینترنت به لینک زیر مراجعه نمایید.
همنین در این مقاله روش افزایش سرعت اینترنت را آموزش داده ایم.
منابع: